تحقق مطلوب کیفیت خواهی در آموزش عالی در گرو تبدیل آن به مقوله فرهنگی اجتماعی و مطالبه ملی است
27 اردیبهشت 1394
تحقق مطلوب کیفیت خواهی در آموزش عالی در گرو تبدیل آن به مقوله فرهنگی اجتماعی و مطالبه ملی است

به گزارش روابط عمومی کنفرانس ، دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی از صبح امروز چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه در پردیس نسیبه تهران آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم غلامرضا کیانی دبیر علمی کنفرانس به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر کیانی ضمن قدردانی از دست اندرکاران و همراهان برگزاری نهمین همایش و دومین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی گفت: این همایش با حضور گرم و بی منت جمع کثیری از بزرگان ستاد و صف آموزش عالی و تربیت معلم و با مشارکت موثر عالمان، سیاستگذاران، مدیران، مجریان و دانش آموختگان مقوله راهبردی کیفیت سیاست ها، برنامه ها و فعالیت های دانشگاه های ایران، سربلند در دانشگاه بزرگ و انشاالله افتخار آفرین فرهنگیان به بار نشست.

دبیر کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی ضمن سپاس از دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و شورای راهبردی کنفرانس که میزبانی هشت سال گذشته را بر عهده داشته اند گفت: انجام ماموریت سترگ آموزش عالی در انتقال، تولید، کاربردی کردن و تجاری سازی دانش و تربیت دانش آموختگانی خلاق، فرهیخته، روزآمد، کارآفرین و بهره ور و تحویل شهروندانی پیش آهنگ، پرسشگر، پاسخگو و مورد رجوع جامعه در گرو هم اندیشی و هم راهی مستمر عالمان، سیاست گذاران و مجریان و به روز نگه داشتن سیاست ها، ساختارها و فرآیندهای منتهی به تضمین کیفیت است.

وی خاطر نشان کرد: بدیهی است، مقوله حیاتی تربیت معلم نه تنها از این امر مستثنی نیست بلکه عزمی به مراتب ملی تر را می طلبد.

دبیر علمی کنفرانس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه در سال های اخیر و در سایه ی اسناد بالادستی، از جمله سند چشم انداز و نقشه ی جامع علمی، برنامه های پنج ساله ی توسعه و به ویژه برنامه ی چهارم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند اسلامی شدن دانشگاه و اسناد مشابه، اقداماتی در مقوله ی سیاست ها و ساختارهای ارزیابی و کیفیت در آموزش عالی رخ داده است.

وی، ادامه داد:  البته به باور من فعالیت های صورت گرفته در برابر عظمت میلیونی آموزش عالی ایران و در مقایسه با تجربیات جهانی و حتی در مقایسه با سایر حوزه های سیاستگذاری و ساختار آموزش عالی، هنوز کافی نیست.

دکتر کیانی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مقایسه با سایر زیرنظام های آموزش عالی، شاید امر ارزیابی و کیفیت در مقوله تربیت معلم در پانزده سال گذشته به هر دلیلی کمتر مورد توجه بوده است.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: امروز خرسندیم که رفته رفته موضوع کیفیت آموزش عالی به طور عام و تربیت معلم به طور خاص مورد توجه جدی بزرگان، سیاست گذاران و مجریان قرار گرفته است.

وی، افزود: با افتخار تر اینکه اهمیت و کیفیت دانشگاه فرهنگیان و سند بنیادین آموزش و پرورش به کرات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته و توجه بنیادین و علمی به آن مطالبه جدی ایشان از همه ارکان نظام است. در راستای تحقق چنین چشم انداز هایی، در دانشگاه نوبنیاد و البته ریشه دار فرهنگیان، همت خود را در راستای تحقق سیاست ها و ساختارهای فرآیندهای نوین ارزیابی و تضمین کیفیت قرار داده و در این راه همراهی همه دلسوزان کشور را می طلبیم و به همین دلیل است که امروز میزبان شما دغدغه داران آموزش عالی کشور هستیم.

دبیر علمی دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی با اشاره به برخی فعالیت های صورت گرفته و ویژگی های این دوره از کنفرانس گفت: در حوزه فرهنگ و اطلاع رسانی فعالیت امسال به مراتب متمایز و برجسته بوده است و عزمی همگانی پشتوانه کار شده است.

وی، تصریح کرد: البته کیفیت خواهی در آموزش عالی ارتباط تنگاتنگ آن با بازار کار و نیاز های واقعی کشور تا به مقوله فرهنگی اجتماعی و مطالبه ملی تبدیل نشود تحقق مطلوب آن دشوار است.

دکتر کیانی همچنین ضمن ارائه گزارشی از میزان استقبال دانشگاهیان، سیاستگذاران و مدیران آموزش عالی از  دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی، محور ها و سخنرانان کلیدی همایش، محتوای میزگردها و اشاره به اینکه بیش از 300 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارائه شده است گفت: از بین این مقالات که پیرامون 9 محور اصلی کنفرانس بود 128مقاله پذیرفته شده و 22 مقاله نیز به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.

شایان ذکر است دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی امروز و فردا در پردیس نسیبه تهران با ارائه مقالات و برگزاری نشست های تخصصی  ادامه خواهد یافت.