دانشگاه فرهنگیان دردانه خانواده نظام آموزش عالی محسوب می شود/ دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید سفیران تحول در نظام تعلیم و تربیت باشند
27 اردیبهشت 1394
دانشگاه فرهنگیان دردانه خانواده نظام آموزش عالی محسوب می شود/ دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید سفیران تحول در نظام تعلیم و تربیت باشند

به گزارش روابط عمومی کنفرانس ، دکتر محمود مهرمحمدی  امروز در دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی که در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است، اظهار کرد: میزبانی این کنفرانس برای دانشگاه فرهنگیان موجب افتخار و مباهات است؛ از تمامی کسانی برای چنین رخدادی زمینه سازی کردند و همچنین همه همکارانم به ویژه معاونت نظارت و ارزیابی که در راس آن دکتر کیانی قرار دارند تقدیر و تشکر ویژه دارم.

وی، با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از زیرنظامهای آموزش عالی پذیرفته شده، افزود: این دانشگاه تقریبا به تنهایی بار یک مأموریت حساس ملی یعنی تربیت معلم را به دوش میکشد و به اعتبار این مأموریت به منزله یکی از زیرنظامهای آموزش عالی به رسمیت شناخته شده است.

دکتر مهرمحمدی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفندماه سال 90 تأسیس شد، خاطرنشان کرد: برای راهبری این دانشگاه هیئت امنایی با ریاست رئیس جمهور تشکیل شده است. این دانشگاه دارای 100 واحد آموزشی در کشور است که 64 واحد آن پردیس هایی است که برای فعالیت از وزارت علوم مجوز دارند و پذیرای 70 هزار دانشجوی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در 16 رشته تربیت معلم هستند.

وی با اشاره به این مطلب که حدود یک سوم دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از میان معلمان شاغل هستند، گفت: این معلمان در راستای مأموریت دوم دانشگاه یعنی "بهسازی منابع انسانی"، مشغول به تحصیل هستند.

دکتر مهرمحمدی یکی از برنامه های دانشگاه فرهنگیان را اجرای بهسازی حرفه ای معلمان شاغل عنوان کرد و گفت: بنا داریم بهسازی حرفه ای معلمان شاغل را در سطح تحصیلات تکمیلی توسعه دهیم و در این راستا اقدامات گسترده ای در یکی دوسال گذشته انجام شده و در آینده نیز باید گسترش یابد.

وی با بیان اینکه وزارت علوم می تواند به دانشگاه فرهنگیان در تحقق اهدافش کمک کند، خاطرنشان کرد: دانشجومعلمانی که در راستای مأموریت نخست دانشگاه فرهنگیان یعنی" تربیت معلم" در این دانشگاه حضور دارند، بیش از 40 هزار نفر هستند که در سال تحصیلی 95-96 ده هزار نفر از این تعداد وارد آموزش و پرورش می شوند؛ این تعداد مقدرات آموزش و پرورش را رقم می زنند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: شاید نقش مهم دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر آنگونه که شایسته است محسوس به نظر نیاید، اما با ورود اولین گروه به آموزش و پرورش این نقش به عینیت تبدیل خواهد شد.

 وی در ادامه سخنان خود بر این موضوع تاکید کرد که اراده و خواست ما این است تا افرادی که توسط دانشگاه وارد آموزش و پرورش می شوند، سفیران تحول نظام تعلیم و تربیت باشند و این موضوع نیز شعار راهبری دانشگاه فرهنگیان محسوب می شود.

دکتر مهرمحمدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت نقش دانشگاه فرهنگیان، گفت: مقام معظم رهبری به مدت سه سال یعنی از همان سال تأسیس دانشگاه فرهنگیان هرسال در خصوص نقش مهم این دانشگاه فرمایشاتی را عنوان می کنند.

وی در ادامه به بیانات معظم له درباره دانشگاه فرهنگیان و اینکه  دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه عادی نیست، اشاره کرد و گفت: در سه سالی که از فعالیت این دانشگاه می گذرد رهبر معظم انقلاب اسلامی  سه سال متوالی در روز معلم بر اهمیت این دانشگاه تاکید کردند. من از صحبت های ایشان برداشت فوق العادگی این دانشگاه را دارم و اینکه به لحاظ ماموریتی در میان دانشگاه های دیگر دردانه خانواده نظام آموزش عالی محسوب می شود.

وی در ادامه سخنان خود بر این موضوع تاکید کرد که تمام نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با تعلیم و تربیت مانند سازمان گردشگری، آموزش فنی و حرفه ای و وزارت ورزش و جوانان باید دست به دست هم دهند تا معلمان شایسته تری تربیت شوند؛ از این وفاق باید به عنوان پر منفعت ترین اتفاق ملی نام برد.

دکتر مهرمحمدی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان توجه زیادی به کیفیت دارد، گفت: کیفیت در تربیت معلم موجب کیفیت تعلیم و تربیت می شود و این امر در نهایت در کیفیت آینده کشور تأثیرگذار است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: نخستین دانشگاهی هستیم که با ظرفیت قانونی، معاونت ششم را در طراحی جدید دانشگاه به مساله نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت اختصاص داده ایم در این معاونت در آغاز راه هستیم و خوشحال می شویم تجربیات خود را با سایر نهادهای آموزش عالی به اشتراک بگذاریم.