4 مقاله علمی برگزیده با محور" ارزیابی مولفه های نظام آموزش عالی" ارائه شد
27 اردیبهشت 1394
4 مقاله علمی برگزیده با محور" ارزیابی مولفه های نظام آموزش عالی" ارائه شد

به گزارش روابط عمومی کنفرانس ، دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی در شرایطی در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است که در بخشی از این همایش در سالن اصلی و با حضور دو نفر از اعضای هیات رییسه؛ دکتر سید رسول حسینی و دکتر مهدی فراهانی  4 مقاله برگزیده با محور" ارزیابی مولفه های نظام آموزش عالی" به صورت شفاهی ارائه شد.                                                                                 

براساس این گزارش؛ مقاله ای با موضوع "ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران براساس مدل سر و کوال در سال تحصیلی 92-93" توسط وحید داداش زاده ارائه شد.

در این مقاله پژوهش محور که با هدف ارزیابی میزان کیفیت خدمات آموزشی در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران انجام شده، میزان رضایت دانشگاه تهران به صورت نسبی بالا بوده است که عامل این رضایتمندی توجه مسوولان این دانشکده به کیفیت خدمات آموزشی و همچنین ارزیابی مستمر بوده است.

مقاله بعدی در ارتباط با "تبیین دیدگاه های مختلف پیرامون نقش تکلیفی معلمان در فرایند تدریس با کیفیت" توسط مهدی حسین پناه به صورت شفاهی ارائه شد.

 این مقاله بر این موضوع تاکید داشت که نگاه معلم باید به گونه ای باشد که تدریس خوب را به عنوان تنها وظیفه خود نپندارد؛ بلکه نسبت به یادگیری دانش آموزان حساس بوده و خود را مسوول دانسته و تا حصول یادگیری مطلوب در دانش آموزان  دست از تلاش برندارد.  مهدی حسین پناه درمقاله خود به این مطلب اشاره کرد که وظیفه دانش علمی معلمان هدایت عملشان است و دانش علمی معلمان شامل باورها  نگرش ها و عاداتی است که معلمان را به انجام دادن کارشان در مدارس قادر می سازد.

همچنین مقاله ای با موضوع ارزیابی کیفیت مولفه های واحدهای دانشگاهی(مظالعه موردی واحدهای دانشگاهی مناطق محروم استان اردبیل) توسط سید محمد سید کلان ارائه شد.

در این مقاله نتیجه گیری شد، به طور کلی کیفیت برنامه درسی در این دانشگاه ها با توجه به ملاک ها از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده است و کیفیت نظام های دانشگاهی محقق نخواهد شد مگر اینکه به کیفیت نظام آموزش عالی کشور بها داده شود.

مقاله بعدی تحت عنوان "تحلیل وضعیت موجود و ممکن کاربرد شاخص های ارزیابی از نتیجه های برنامه درسی آموزش عالی" توسط محمد نیکخواه به صورت شفاهی ارائه شد.

نیکخواه در بخشی از نتیجه گیری این مقاله آورده است؛ پیشنهاد می شود دانشگاه ها با  تدوین شاخص های علمی آموزشی و پژوهشی مناسب و بر مبنای آن ها متناسب با شرایط و مقتضیات خاص هر دانشگاه، دانشکده، گروه دوره و رشته یا درس فعالیت های مختلف آموزشی و پژوهشی استادان را مورد ارزشیابی قرار دهند. همچنین پیشنهاد می  شود  به جای روش های فعلی از روش های مناسب تر از جمله مشاهده و بررسی عملکرد و فعالیت آن ها در کلاس، رغبت دانشجویان به مشارکت در کلاس استفاده شود.