تربیت دانش آموختگان توانمند از عوامل موثر در تضمین کیفیت آموزش عالی است
27 اردیبهشت 1394
تربیت دانش آموختگان توانمند از عوامل موثر در تضمین کیفیت آموزش عالی است

 به گزارش روابط عمومی کنفرانس ، دکتر بازرگان، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در کنفرانس ملی همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی که امروز در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: تا هنگامی که جامعه برای ارزیابی کیفیت در جهت پیشرفت، میزان را در راستای توسعه پایدار در دراز مدت تغییر ندهد، کره زمین و ساکنان آن زیر بار سیاست های کوتاه مدت رنج خواهند برد.

دکتر بازرگان در ادامه به تشریح روند جهشی سنجش کیفیت آموزش عالی در سه دهه گذشته در اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیای مرکزی و خاورمیانه پرداخت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، عوامل موثر بر جهش کوشش های ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش های عالی در جهان را عبور از آموزش های عالی نخبه  گرایانه، تربیت دانش آموختگان توانمند، کاهش بودجه تخصیص یافته دولت به بخش آموزش عالی و ظهور رقبای جدید در سطح ملی و بین المللی با ایجاد دانشگاه ها و موسسات فراملی خصوصی به ویژه آموزش عالی و درخواست ذی نفعان برای شفافیت بیشتر نسبت به کیفیت آموزش عالی عنوان کرد.

وی ادامه داد: دسته بندی کشورها براساس نهاد سازی برای ارزیابی و اعتبار سنجی به این صورت است که برخی کشورها در سطح ملی کوشش هایی کرده اند و در حال به ثمر رسیدن  آن تلاش ها هستند و برخی دیگر از کشورها در مقیاس ملی اقدام موثری به عمل نیاورده اند.

دکتر بازرگان همچنین درباره موقعیت ایران در ساختار ارزیابی  کیفیت توضیح داد و گفت: ایران توانسته در سطح دانشگاهی مرکز ارزیابی کیفیت دانشگاه تهران و در سطح ملی موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران را ایجاد کند.

وی در ادامه رویکردهای جدید در نظام ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی را سنجش رضایت دانشجویان در دانشگاه، سنجش دستاوردهای یادگیری، نشانه گذاری و تقسیم بندی دانشگاه ها عنوان کرد.