معلم در کنار رشد کیفی، باید به اخلاقیات و رعایت آن توجه داشته باشد/ کیفیت زمانی معنا دارد که به نفع بشریت پیش رود
27 اردیبهشت 1394
معلم در کنار رشد کیفی، باید به اخلاقیات و رعایت آن توجه داشته باشد/ کیفیت زمانی معنا دارد که به نفع بشریت پیش رود

به گزارش روابط عمومی کنفرانس ، حسن ظهور دبیر فرهنگستان علوم و استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف، همزمان با آغاز دومین روز از نهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی که از صبح امروز در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان آغاز شده، به سخنرانی پرداخت.

استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف عوامل موثر بر کیفیت آموزش را معلمان، دانش آموزان، دانشجویان، مدیریت، منابع مالی، فناوری های آموزشی و میزان دانایی عنوان کرد.

وی افزود: این عوامل با یکدیگر مرتبط هستند و کوشش برای بهینه سازی یک عامل بدون توجه به سایر مولفه ها الزاما نتیجه رضایت بخشی برای کل نظام آموزشی نخواهد داشت.

دکتر ظهور اضافه کرد: در ارکان نظام آموزشی اهداف (تربیت فارغ التحصیلان کارآمد)، نحوه پذیرش (آزمون و مصاحبه)، آموزش دهنده (دانش و توانایی)، امکانات (کلاس و کارگاه آموزشی)، موضوعات آموزشی، روش آموزش، محتوا، خدمات تکمیلی و روش ارزیابی موثر هستند.

استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف  اصول اساسی نظام های آموزشی را پایداری و تداوم و نقدپذیری و عدم سکوت  عنوان کرد و گفت: تعیین هدف در هر مقطع تحصیلی مهم ترین و دشوارترین کوشش عملی و علمی نظام آموزشی است که باید روشن، تفسیر ناپذیر و قابل برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی باشد.

وی همچنین اهداف برنامه آموزشی را کشف استعداد و تعیین میزان هوش ذاتی کودک و نوجوانان و پرورش و رشد استعداها  برای مسیر آینده بیان کرد.

دکتر ظهور با تاکید بر اینکه کیفیت زمانی معنا دارد که به نفع بشریت جلو برود نه علیه بشریت، اضافه کرد: معلم باید در کنار رشد کیفی، به اخلاقیات و رعایت آن نیز توجه داشته باشد.  

استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف ویژگی های معلم را برای تدریس اینطور عنوان کرد و گفت: معلم شایسته باید از نظر اخلاقی الگو باشد، خوش نام باشد، برنامه ریز باشد و از نظام آموزشی و شیوه یاددهی آگاهی کاملی داشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه با توجه به ویژگی های فرهنگی و اجتماعی نمی توان یک مجموعه استاندارد جهانی برای آموزش عالی تعریف کرد، گفت: در ایران کوشش برای ارزیابی از سال 1370 از طریق طرح ارزیابی در یکی از دانشکده ها به صورت رسمی آغاز شد.

دکتر ظهور اظهار داشت: برای حفظ و ارتقای کیفیت باید به عوامل معلم، محتوای دروس، امکانات، روش تدریس، تقسیم بندی رشته ها و پذیرش (آزمون و استعداد) توجه ویژه ای صورت گیرد.